2018-03-13

Regulamin organizacyjny

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

KOMENDY POWIATOWEJ

PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ

w OSTRÓDZIE

 

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

 

§ 1.Regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej
w Ostródzie, zwanej dalej „Komendą Powiatową”, określa szczegółową organizację Komendy Powiatowej, w tym:

  1. kierowanie pracą Komendy Powiatowej;
  2. strukturę organizacyjną Komendy Powiatowej;
  3. zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych;
  4. wzory pieczęci i stempli;
  5. liczbę i rodzaj stanowisk służbowych w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej.

 

§ 2. 1. Komenda jest zakwalifikowana do III kategorii Komend Powiatowych Państwowej Straży Pożarnej.

2.Terenem działania Komendy Powiatowej jest obszar powiatu ostródzkiego.

3.Siedzibą Komendy Powiatowej jest miasto Ostróda, ul. Stapińskiego 19C.

 

§ 3. Użyte w regulaminie organizacyjnym skróty oznaczają:

  1. PSP - Państwowa Straż Pożarna;
  2. OSP - Ochotnicza Straż Pożarna;
  3. JRG – jednostka ratowniczo-gaśnicza Państwowej Straży Pożarnej;
  4. KSRG- Krajowy System Ratowniczo – Gaśniczy;
  5. Komendant Powiatowy – Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej
    w Ostródzie;
  6. Zastępca Komendanta Powiatowego – Zastępca Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Ostródzie.

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ II

Kierowanie pracą Komendy Powiatowej

 

§ 4. 1.Pracą Komendy Powiatowej kieruje Komendant Powiatowy przy pomocy Zastępcy Komendanta Powiatowego oraz kierowników komórek organizacyjnych.

2.Podczas nieobecności Komendanta Powiatowego, jego zadania i kompetencje 
w zakresie określonym w niniejszym regulaminie realizuje Zastępca Komendanta Powiatowego.

3.  W przypadku krótkotrwałej nieobecności Komendanta Powiatowego i Jego Zastępcy, upoważnionym do doraźnego kierowania Komendą Powiatową jest oficer kierujący wydziałem operacyjno – szkoleniowym, a w następnej kolejności dowódca JRG nr 1
w Ostródzie. Kierowanie Komendą Powiatową ogranicza się w tym przypadku
do załatwiania spraw bieżących, nie powodujących skutków finansowych i prawnych.

4.W przypadku określonym w §4 pkt 3, przy długotrwałej nieobecności Komendanta Powiatowego i Jego Zastępcy, kolejno Komendant Powiatowy lub Zastępca Komendanta Powiatowego występują z wnioskiem do Warmińsko-Mazurskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP w Olsztynie o wyznaczenie funkcjonariusza pożarnictwa do kierowania Komendą Powiatową na czas ich nieobecności.

5.Komendant Powiatowy lub upoważniony przez niego zastępca przyjmują interesantów
w sprawach skarg, wniosków, zażaleń i odwołań raz w tygodniu.

6.  Dzień i godziny przyjęć interesantów w sprawach jak w §4 pkt 5, Komendant Powiatowy podaje do powszechnej wiadomości poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń
w budynku Komendy Powiatowej.

 

§ 5. 1.  Do podpisu i aprobaty Komendanta Powiatowego zastrzega się dokumentację:

  1. dotyczącą zobowiązań majątkowych i finansowych, jako dysponenta środków budżetowych po parafowaniu głównego księgowego; projekty pism, decyzji i innych rozstrzygnięć w sprawach dotyczących dochodów i wydatków budżetowych, inwentaryzacji oraz postępowań dotyczących szkód wyrządzonych w majątku jednostki, które są przedkładane Komendantowi Powiatowemu po uzyskaniu aprobaty głównego księgowego;
  2. kierowaną do Komend Wojewódzkich PSP,  Komendy Głównej PSP, centralnych organów państwa oraz wojewódzkiej administracji rządowej i samorządowej, wojewódzkiej administracji zespolonej, samorządowych jednostek organizacyjnych powiatu, organów kontroli państwowej, prokuratury, sądów, kierownictw związków zawodowych i organizacji społecznych;
  3. pisma kierowane do senatorów i posłów;
  4. władcze akty administracyjne wydawane przez Komendanta Powiatowego,
    jako organu administracji publicznej;

 

  1. odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności Zastępcy Komendanta Powiatowego, kierowników komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej oraz
    jej pracowników;
  2. zakresy czynności Zastępcy Komendanta Powiatowego oraz pracowników
    i strażaków Komendy Powiatowej;
  3. zarządzenia, decyzje, rozkazy, delegacje służbowe, plany pracy i kontroli i inne dokumenty koordynujące działania organów ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu ziemskiego.

 

2.  Podczas nieobecności Komendanta Powiatowego kompetencje jego przejmuje Zastępca Komendanta Powiatowego i upoważniony jest  on do podpisywania dokumentacji wyszczególnionej w § 5.1. z wyjątkiem pkt. 1, 5, 6 oraz spraw związanych z zatrudnieniem, zwolnieniem i ustaleniem uposażenia strażaków i pracowników Komendy Powiatowej.

 

Rozdział III

Struktura organizacyjna Komendy Powiatowej

 

§ 6. 1.W skład Komendy Powiatowej wchodzą następujące komórki organizacyjne, które przy znakowaniu spraw i akt posługują się symbolami:

 

  1.  

Zastępca Komendanta w zakresie informacji niejawnych i spraw obronnych

-

POIN

  1.  

Wydział Operacyjno-Szkoleniowy, w skład którego wchodzi Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego (SK KP)

-

PR

  1.  

Sekcja Kadr i Organizacji

-

PK

  1.  

Sekcja Kontrolno-Rozpoznawcza

-

PZ

  1.  

Sekcja Kwatermistrzowsko - Techniczna

-

PT

  1.  

Sekcja Finansów

-

PF

  1.  

Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza Nr 1 w Ostródzie,
z siedzibą przy ul. Stapińskiego 19B

-

PJRG-1

  1.  

Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza Nr 2 w Morągu, z siedzibą przy ul. Jagiełły 2

-

PJRG-2

 

2.  Komendantowi Powiatowemu podlegają bezpośrednio:

  1. Zastępca Komendanta w zakresie spraw obronnych i informacji niejawnych;
  2. Sekcja Kadr i Organizacji;
  3. Sekcja Finansów;
  4. Sekcja Kontrolno-Rozpoznawcza;
  5. Dowódca JRG nr 2 w Morągu w zakresie realizacji spraw BHP;

 

3. Zastępca Komendanta Powiatowego nadzoruje:

  1. Wydział Operacyjno-Szkoleniowy wraz z SK KP;
  2. Sekcję Kwatermistrzowsko - Techniczną;
  3. Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą nr 1 w Ostródzie;
  4. Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą nr 2 w Morągu.

 

Rozdział IV

Zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych

 

 

§ 7. 1.Komórki organizacyjne mają obowiązek współdziałania i współpracy między sobą,
a także współpracują z jednostkami organizacyjnymi ochrony przeciwpożarowej, jednostkami administracji publicznej, organizacjami wykonującymi zadania na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa, a także realizują inne zadania z zakresu ochrony ludności.

2.Komórki organizacyjne zobowiązane są do wzajemnego uzgadniania swojej działalności oraz współdziałania przy wykonywaniu zagadnień w zakresie niezbędnym do zapewnienia skoordynowanego działania komendy, a także do współdziałania z komórką organizacyjną wiodącą w sprawie.

3.W realizacji zadań obejmujących czynności kilku komórek organizacyjnych
ich prowadzenie należy do komórki organizacyjnej, której zakres zadań obejmuje najwięcej zadań lub Komendant Powiatowy wydał w tym zakresie stosowną dyspozycję.

4.Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem lub spory kompetencyjne dotyczące zakresu i zadań komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej rozstrzyga Komendant Powiatowy.

5. Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej,
przy uwzględnieniu ich zakresów merytorycznych, należy w szczególności :

  1. planowanie i realizacja budżetu Komendy Powiatowej;
  2. podejmowanie działań związanych z wdrażaniem postępu w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa;
  3. sporządzanie programu działania oraz planu pracy Komendy Powiatowej, analiz, prognoz, ocen, informacji i sprawozdań z zakresu realizowanych zadań;
  4. współdziałanie z ogniwami Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, stowarzyszeniami, związkami zawodowymi działającymi w Komendzie Powiatowej oraz innymi organami i jednostkami organizacyjnymi;
  5. współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Starostwa oraz z innymi służbami, inspekcjami i strażami, a także z podmiotami KSRG;
  6. współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego;
  7. załatwianie skarg i wniosków oraz odwołań wnoszonych przez obywateli, instytucje
    i organy władzy;
  8. współdziałanie z organami kontroli zewnętrznej i wewnętrznej oraz realizowanie zaleceń pokontrolnych;
  9. opracowywanie zakresów czynności przez poszczególnych kierowników komórek organizacyjnych w stosunku do podległych pracowników;
  10. realizowanie zadań z zakresu spraw obronnych związanych z opracowaniem
    i aktualizacją:
    • dokumentów do „Planu Operacyjnego Funkcjonowania Powiatu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny”;
    • planu podwyższania oraz obniżania stanów gotowości obronnej w jednostce organizacyjnej;
    • planu organizacji i rozwijania stanowiska kierowania kierownika jednostki;
    • dokumentów związanych z programowaniem obronnym;
    • innych dokumentów dotyczących przygotowań obronnych;
    • danych teleadresowych pracowników, dla potrzeb alarmowania i powiadamiania;
  11. realizowanie zadań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
  12. opracowywanie materiałów do udostępniania jako informacja publiczna;
  13. wykonywanie zadań wynikających z aktów normatywnych oraz prowadzenie podręcznych rejestrów tematycznych aktów prawnych z obowiązującego zakresu działania komórki organizacyjnej;
  14. przestrzeganie ustalonych procedur obiegu dokumentów (instrukcji kancelaryjnej)
    i realizowanie prac archiwalnych w zakresie przekazywania wytworzonych akt archiwalnych i dokumentów do archiwum oraz ich brakowania;
  15. realizowanie zadań związanych z pełnieniem przez Komendanta Powiatowego funkcji w powiatowym zespole reagowania kryzysowego;
  16. współudział w organizacji i realizacji szkoleń oraz doskonalenia zawodowego;
  17. realizacja przedsięwzięć dotyczących organizacji KSRG na obszarze powiatu;
  18. współudział w organizacji i przeprowadzaniu szkolenia członków Ochotniczych Straży Pożarnych;
  19. prowadzenie i zabezpieczenie dokumentacji dotyczącej spraw prowadzonych przez komórkę organizacyjną zgodnie z obowiązującymi w tym względzie przepisami,
    w tym między innymi przestrzeganie zasad ochrony tajemnicy prawem chronionej;
  20. realizowanie zadań z zakresu kontroli zarządczej.

 

§ 8.  Zasady funkcjonowania i pełnienia służby w JRG nr 1 i JRG nr 2 oraz SK KP określa Regulamin pracy i służby Komendy Powiatowej PSP wydany w oparciu o Zarządzenie
KG PSP w sprawie ramowego regulaminu służby w jednostkach organizacyjnych PSP
oraz regulaminu musztry i ceremoniału pożarniczego.

 

 

§ 9. Zastępca Komendanta Powiatowego realizuje zadania z zakresu:

  1. prowadzenia dokumentacji dotyczącej informacji niejawnych oraz nadzorowania przestrzegania przepisów w tym zakresie, w myśl ustawy o ochronie informacji niejawnych
  2. całokształtu zagadnień związanych z przygotowaniami obronnymi w Komendzie Powiatowej oraz nadzoru nad poszczególnymi komórkami organizacyjnymi w zakresie realizacji spraw obronnych.

 

§ 10. Do zadań Wydziału Operacyjno-Szkoleniowego należy w szczególności:

  1. analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego  na obszarze powiatu oraz przygotowanie Komendy Powiatowej do organizacji działań ratowniczych,
    w tym w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych,
    a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych;
  2. opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja;
  3. przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń
    do właściwych służb, zgodnie z obowiązującymi procedurami;
  4. koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi
    w działania ratownicze na obszarze powiatu;
  5. przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo – gaśniczych;
  6. analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo – gaśniczych, innych podmiotów KSRG oraz jednostek OSP z terenu powiatu i przedstawianie wniosków
    w tym zakresie;
  7. zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami KSRG na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę
    z Stanowiskiem Kierowania Komendanta Wojewódzkiego;
  8. sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki KSRG, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń;
  9. współdziałanie przy planowaniu systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia
    i współdziałania, a także systemów alarmowania na obszarze działania oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
  10. przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować  w akcjach ratowniczych;

 

  1. nadzorowanie gotowości operacyjnej JRG oraz innych podmiotów KSRG, analizowanie gotowości operacyjno - technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawienie wniosków w tym zakresie;
  2. przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej JRG oraz OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
  3. przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie
    w zakresie operacyjnego zabezpieczenia sąsiednich obszarów chronionych;
  4. koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania KSRG;
  5. prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład KSRG  na obszarze działania;
  6. planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby Komendy Powiatowej i KSRG
    na obszarze powiatu oraz ewidencja stanu wyszkolenie członków OSP z terenu powiatu;
  7. planowanie, organizowanie i przeprowadzanie szkolenia członków OSP;
  8. inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów KSRG na obszarze powiatu;
  9. organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków dla strażaków systemu codziennego;
  10. nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy, a także prawidłowego i bezawaryjnego działania systemu funkcjonowania jednostek KSRG;
  11. zapewnienie niezawodnego i ciągłego działania instalacji telefonicznej i łączności bezprzewodowej w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  12. nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów KSRG oraz wykorzystywanych w działalności Komendy Powiatowej;
  13.  planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania,
    a także systemów alarmowania na obszarze działania Komendy Powiatowej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
  14. nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb Komendy Powiatowej, a także do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów KSRG oraz ich alarmowania i dysponowania
    w obszary chronione;
  15. nadzorowanie i zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej i systemów teleinformatycznych funkcjonujących w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  16. sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki;
  17. wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych;
  18. systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych
    w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej Komendy Powiatowej;
  19. analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie  sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  20. realizacja zadań administratora sieci i środowisk programowych;
  21. administrowanie i nadzór nad elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych;
  22. nadzór nad stroną internetową Komendy Powiatowej, kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną;
  23. analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze działania Komendy Powiatowej;
  24. koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek KSRG na obszarze działania Komendy Powiatowej;
  25. sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji łączności;
  26. prowadzenie ewidencji oraz rozliczanie czasu służby i pracy strażaków pełniących służbę w Stanowisku Kierowania Komendanta Powiatowego, a także prowadzenie indywidualnych  kart  ewidencji  czasu  służby;
  27. ustalanie harmonogramu służby obejmującego okres rozliczeniowy oraz miesięcznych grafików służb zgodnie z obowiązującymi przepisami, a także opracowywanie planu urlopów;
  28. realizacja zadań związanych z przygotowaniami obronnymi w komendzie zgodnie z powierzonym zakresem obowiązków.

 

§ 11.Do zadań Sekcji Kontrolno - Rozpoznawczej należy w szczególności:

  1. rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych;
  2. współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
  3. inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu;
  4. opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
  5. opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
  6. analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie powiatu,
    w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzeniania się;
  7. opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków,
    innych obiektów budowlanych i terenów oraz imprez masowych;
  8. organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania
    i przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych;
  9. rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej;
  10. przygotowywanie projektu stanowiska Komendanta Powiatowego w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych;
  11. przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków,
    innych obiektów budowlanych oraz terenów;
  12. wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku
    w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska;
  13. wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych
    w znowelizowanych przepisach techniczno - budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego;
  14. zapewnienie właściwego połączenia systemów monitoringu pożarowego z Komendą Powiatową oraz nadzór nad właściwym działaniem systemu w Stanowisku Kierowania Komendanta Powiatowego;
  15. nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania Komendy Powiatowej;
  16. opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym;
  17. rozpatrywanie skarg i zażaleń mieszkańców w sprawach bezpieczeństwa pożarowego oraz innych zagrożeń;
  18. wdrażanie postanowień Warmińsko-Mazurskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP
    w sprawie spełnienia wymagań bezpieczeństwa pożarowego, w inny sposób niż to określono w przepisach techniczno-budowlanych;
  19. współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik informatycznych i łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań z zakresu ochrony ludności;
  20. realizacja zadań związanych z przygotowaniami obronnymi w komendzie zgodnie z powierzonym zakresem obowiązków.

 

§ 12. Do zadań Sekcji Kadr i Organizacji należy w szczególności:

  1. realizowanie założeń polityki kadrowo - płacowej Komendanta Powiatowego;
  2. przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi
    w Komendzie Powiatowej oraz nadzór nad prawidłowym i terminowym przygotowaniem tych dokumentów dla pozostałych pracowników;
  3. opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy
    w Komendzie Powiatowej oraz ich bieżąca aktualizacja;
  4. opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrzorganizacyjnych Komendy Powiatowej oraz analizowanie stanu przyznanych etatów;
  5. ewidencjonowanie pieczęci i stempli w Komendzie Powiatowej;
  6. prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów
    i rencistów Komendy Powiatowej;
  7. sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno-rentowej strażaków
    i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
  8. realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
  9. prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków
    i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
  10. realizowanie zadań z zakresu planowania pracy Komendy Powiatowej;
  11. zlecanie właściwym podmiotom zewnętrznym obsługi prawnej Komendy Powiatowej;
  12. organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem Komendanta Powiatowego;
  13. opracowywanie i ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji
    i wytycznych Komendanta Powiatowego;
  14. prowadzenie i nadzorowanie spraw obiegu dokumentów i instrukcji kancelaryjnej
    w Komendzie Powiatowej;
  15. organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej;
  16. organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej Komendy Powiatowej przez Oficera Prasowego;
  17. przygotowanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania Komendy Powiatowej;
  18. organizowanie systemu i koordynacja kontroli wewnętrznej komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  19. realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków, prowadzenie ewidencji skarg
    i wniosków dla Komendy Powiatowej;
  20. prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu Komendanta Powiatowego;
  21. prowadzenie ewidencji urlopów oraz rozliczanie i ewidencjonowanie czasu pracy funkcjonariuszy systemu codziennego oraz pracowników cywilnych Komendy Powiatowej, nadzór nad rozliczaniem i ewidencjonowaniem czasu służby funkcjonariuszy systemu zmianowego;
  22. prowadzenie spraw związanych z ustalaniem prawa do dopłaty do wypoczynku dla funkcjonariuszy Komendy Powiatowej;
  23. nadzór nad prowadzeniem kroniki Komendy Powiatowej;
  24. nadzór nad realizacją zagadnień z zakresu kontroli zarządczej;
  25. realizacja zadań związanych z przygotowaniami obronnymi w komendzie zgodnie z powierzonym zakresem obowiązków.

 

§ 13. Do zadań Sekcji  Finansów  należy w szczególności:

  1. sprawowanie nadzoru w imieniu Komendanta Powiatowego nad gospodarką finansową;
  2. prowadzenie rachunkowości Komendy Powiatowej;
  3. prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającej zwłaszcza na:
    1. wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji Komendy Powiatowej,
    2. zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Komendę Powiatową,
    3. przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
    4. zapewnieniu terminowego ściągania należności;
  4. analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji Komendy Powiatowej;
  5. prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych);
  6. nadzór nad prawidłowością przebiegu i rozliczanie inwentaryzacji majątku Komendy Powiatowej;
  7. prowadzenie kasy dla środków budżetowych i pozabudżetowych;
  8. planowanie budżetu w oparciu o dane zebrane z komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  9. prowadzenie archiwum Komendy Powiatowej i spraw związanych z archiwizacją dokumentów tj.  przyjmowania dokumentów do archiwum, udostępniania dokumentów i brakowania dokumentów;
  10. realizacja zadań związanych z przygotowaniami obronnymi w komendzie zgodnie z powierzonym zakresem obowiązków.

 

§ 14.Do zadań Sekcji Kwatermistrzowsko - Technicznej należy w szczególności:

  1. administrowanie oraz zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów, pomieszczeń i lokali mieszkalnych pozostających w dyspozycji Komendy Powiatowej, a także planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym zakresie;
  2. opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież ochronną, specjalną i wyposażenie osobiste;
  3. prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków;
  4. dokonywanie zakupów i dostaw sprzętu, paliwa, materiałów, urządzeń i usług niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Komendy Powiatowej ze szczególnym uwzględnieniem procedur wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych;
  5. zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez podmioty  KSRG na terenie powiatu oraz ich przygotowanie do działań
    w ramach odwodów operacyjnych;
  6. prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej i magazynu głównego Komendy Powiatowej;
  7. prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej majątku;
  8. likwidowanie zbędnych rzeczowych składników majątku;
  9. sporządzanie planów zakupów i robót budowlano-instalacyjnych oraz ich realizacja
    ze środków finansowych pozostających w dyspozycji Komendy Powiatowej;
  10. prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych ze szkodami w mieniu Komendy Powiatowej, zawinionych przez kierowników jej komórek organizacyjnych,
    a także nadzór nad procedurami postępowań odszkodowawczych prowadzonych przez dowódców JRG i kierowników komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  11. systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego i ratowniczego, środków gaśniczych i neutralizatorów i ustalenie z komórką właściwą do spraw operacyjnych priorytetów w tym zakresie;
  12. realizowanie prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków z funduszy strukturalnych i celowych Unii Europejskiej oraz z innych źródeł;
  13. prowadzenie postępowań z zakresu zamówień publicznych;
  14. prowadzenie spraw dotyczących ewidencji, rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów, przyczep i sprzętu silnikowego, w tym agregatów prądotwórczych;
  15. zapewnienie sprawności i niezawodności pojazdów oraz sprzętu silnikowego,
    a także przeprowadzanie corocznych przeglądów technicznych;
  16. obsługa transportowa komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  17. prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi, olejami,  smarami i innymi materiałami eksploatacyjnymi;
  18. nadzorowanie i analizowanie prawidłowości prowadzenia przez komórki organizacyjne Komendy Powiatowej dokumentacji związanej z samochodami i sprzętem silnikowym, a w szczególności rozliczania zużycia paliw, olejów, smarów i innych materiałów eksploatacyjnych;
  19. organizowanie przeglądów, napraw oraz konserwacji samochodów, sprzętu silnikowego, ratowniczego i innych urządzeń i instalacji technicznych;
  20. wypracowywanie wymogów parametrów technicznych dla nowo zakupywanych samochodów i sprzętu silnikowego;
  21. nadzór nad realizacją spraw związanych z zagospodarowaniem zbędnych
    lub zużytych składników majątku;
  22. realizacja świadczeń z tytułu równoważnika pieniężnego w zamian
    za umundurowanie;
  23. nadzór nad terminowością i prawidłowością składanych oświadczeń mieszkaniowych;
  24. realizacja zadań związanych z przygotowaniami obronnymi w komendzie zgodnie z powierzonym zakresem obowiązków.

 

§ 15. 1.Do zakresu działania Jednostek Ratowniczo - Gaśniczych należy w szczególności:

  1. organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie walki z pożarami                   oraz likwidacji miejscowych zagrożeń;
  2. wykonywanie podstawowych czynności ratowniczych w obszarze chronionym              oraz w ramach odwodów operacyjnych;
  3. wykonywanie specjalistycznych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych na bazie JRG Nr 1 w Ostródzie z zakresu:
    1. ratownictwa wodnego,
    2. ratownictwa technicznego;
  4. wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby;
  5. współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń;
  6. sporządzanie informacji ze zdarzenia oraz wymaganych załączników w związku
    z prowadzonymi działań ratowniczymi;
  7. dokumentowanie toku pełnienia służby, prowadzenie ewidencji oraz rozliczanie czasu służby i pracy strażaków pełniących służbę w Jednostkach Ratowniczo-Gaśniczych,
    a także prowadzenie indywidualnych kart ewidencji czasu służby;
  8. ustalanie harmonogramu służby obejmującego okres rozliczeniowy oraz miesięcznych grafików służb zgodnie z obowiązującymi przepisami, a także opracowywanie planu urlopów;
  9. prowadzenie ewidencji pracy strażaków w warunkach szkodliwych;
  10. przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych
    na przydzielonym obszarze chronionym;
  11. prowadzenie doskonalenia zawodowego strażaków pełniących służbę w JRG poprzez:
    1. realizację szkolenia w oparciu o ramowe roczne i szczegółowe miesięczne plany doskonalenia zawodowego,
    2. rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania, w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach,
    3. prowadzenie okresowych sprawdzianów wiadomości i umiejętności,
    4. dokumentowanie doskonalenia zawodowego;
  12. realizowanie zajęć sportowych dla strażaków pełniących służbę w JRG; organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków systemu zmianowego;
  13. prowadzenie bieżącej analizy i ewidencji wyszkolenia ogólnego i zawodowego,
    jak również zgłaszanie potrzeb oraz kierowanie strażaków na szkolenia i kursy uzupełniające;
  14. wystawianie opinii służbowych dla podległych funkcjonariuszy w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy;
  15. zapewnienie właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych strażaków;
  16. udział w aktualizacji:
    1. stanu gotowości operacyjnej,
    2. procedur ratowniczych,
    3. dokumentacji operacyjnej;
  17. udział w przygotowaniu analiz z działań ratowniczych;
  18. sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań zleconych do realizacji podległym funkcjonariuszom;
  19. sprawowanie nadzoru nad utrzymaniem w ładzie i porządku użytkowanych pomieszczeń jednostki;
  20. analiza i przedkładanie wniosków w zakresie wycofania z użytkowania sprzętu zużytego i zbędnego;
  21. inicjowanie i zapewnienie nadzoru nad działaniami zmierzającymi do zapewnienia utrzymania gotowości operacyjno – technicznej samochodów i sprzętu silnikowego;
  22. współudział w planowaniu, organizowaniu i przeprowadzaniu szkoleń członków OSP;
  23. realizacja zadań związanych z przygotowaniami obronnymi w komendzie zgodnie z powierzonym zakresem obowiązków.

 

  1. Do zakresu działania Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej Nr 1 w Ostródzie należy pełnienie funkcji Oficera Prasowego Komendanta Powiatowego, zgodnie z przydzielonym zakresem obowiązków.

 

  1. Dozakresu działania Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej Nr 2 w Morągu w zakresie  realizacji spraw BHP należy w szczególności:
  2. prowadzenie kontroli warunków pracy i służby oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i służby;
  3. prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy i służby;
  4. sporządzanie i przedstawianie Komendantowi Powiatowemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy i służby zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników i funkcjonariuszy PSP oraz poprawę warunków pracy i służby;
  5. przedstawianie Komendantowi Powiatowemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy i służby oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy i służby;
  6. ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań
    na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
  7. współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności
    w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy i służby oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników i funkcjonariuszy PSP;
  8. uczestniczenie w pracach, powołanej przez Komendanta Powiatowego, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy i służby oraz w innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy i służby, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.

 

 

 

ROZDZIAŁ V

Wzory pieczęci i stempli

 

§ 16. Komenda Powiatowa używa:

  1. urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej  w Ostródzie, woj. warmińsko-mazurskie”;
  2. urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej  w Ostródzie,  woj. warmińsko-mazurskie”;
  3. pieczęci okrągłej o średnicy 20 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej 
    w Ostródzie, woj. warmińsko-mazurskie”;

 

 

 

 

  1. stempla nagłówkowego o treści:

 

/Godło/

KOMENDA POWIATOWA

PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ

w OSTRÓDZIE

 woj. warmińsko-mazurskie

 

  1. innych stempli służbowych i pomocniczych według zasad określonych w odrębnych przepisach.

 

 

ROZDZIAŁ VI

Postanowienia końcowe

 

§  17.1.Schemat struktury organizacyjnej Komendy Powiatowej określa załączniki nr 1.

2.Liczbę i rodzaj stanowisk w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej określa załącznik nr 2.

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

KOMENDY POWIATOWEJ

PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ

w OSTRÓDZIE

 

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

 

§ 1.Regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej
w Ostródzie, zwanej dalej „Komendą Powiatową”, określa szczegółową organizację Komendy Powiatowej, w tym:

  1. kierowanie pracą Komendy Powiatowej;
  2. strukturę organizacyjną Komendy Powiatowej;
  3. zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych;
  4. wzory pieczęci i stempli;
  5. liczbę i rodzaj stanowisk służbowych w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej.

 

§ 2. 1. Komenda jest zakwalifikowana do III kategorii Komend Powiatowych Państwowej Straży Pożarnej.

2.Terenem działania Komendy Powiatowej jest obszar powiatu ostródzkiego.

3.Siedzibą Komendy Powiatowej jest miasto Ostróda, ul. Stapińskiego 19C.

 

§ 3. Użyte w regulaminie organizacyjnym skróty oznaczają:

  1. PSP - Państwowa Straż Pożarna;
  2. OSP - Ochotnicza Straż Pożarna;
  3. JRG – jednostka ratowniczo-gaśnicza Państwowej Straży Pożarnej;
  4. KSRG- Krajowy System Ratowniczo – Gaśniczy;
  5. Komendant Powiatowy – Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej
    w Ostródzie;
  6. Zastępca Komendanta Powiatowego – Zastępca Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Ostródzie.

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ II

Kierowanie pracą Komendy Powiatowej

 

§ 4. 1.Pracą Komendy Powiatowej kieruje Komendant Powiatowy przy pomocy Zastępcy Komendanta Powiatowego oraz kierowników komórek organizacyjnych.

2.Podczas nieobecności Komendanta Powiatowego, jego zadania i kompetencje 
w zakresie określonym w niniejszym regulaminie realizuje Zastępca Komendanta Powiatowego.

3.  W przypadku krótkotrwałej nieobecności Komendanta Powiatowego i Jego Zastępcy, upoważnionym do doraźnego kierowania Komendą Powiatową jest oficer kierujący wydziałem operacyjno – szkoleniowym, a w następnej kolejności dowódca JRG nr 1
w Ostródzie. Kierowanie Komendą Powiatową ogranicza się w tym przypadku
do załatwiania spraw bieżących, nie powodujących skutków finansowych i prawnych.

4.W przypadku określonym w §4 pkt 3, przy długotrwałej nieobecności Komendanta Powiatowego i Jego Zastępcy, kolejno Komendant Powiatowy lub Zastępca Komendanta Powiatowego występują z wnioskiem do Warmińsko-Mazurskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP w Olsztynie o wyznaczenie funkcjonariusza pożarnictwa do kierowania Komendą Powiatową na czas ich nieobecności.

5.Komendant Powiatowy lub upoważniony przez niego zastępca przyjmują interesantów
w sprawach skarg, wniosków, zażaleń i odwołań raz w tygodniu.

6.  Dzień i godziny przyjęć interesantów w sprawach jak w §4 pkt 5, Komendant Powiatowy podaje do powszechnej wiadomości poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń
w budynku Komendy Powiatowej.

 

§ 5. 1.  Do podpisu i aprobaty Komendanta Powiatowego zastrzega się dokumentację:

  1. dotyczącą zobowiązań majątkowych i finansowych, jako dysponenta środków budżetowych po parafowaniu głównego księgowego; projekty pism, decyzji i innych rozstrzygnięć w sprawach dotyczących dochodów i wydatków budżetowych, inwentaryzacji oraz postępowań dotyczących szkód wyrządzonych w majątku jednostki, które są przedkładane Komendantowi Powiatowemu po uzyskaniu aprobaty głównego księgowego;
  2. kierowaną do Komend Wojewódzkich PSP,  Komendy Głównej PSP, centralnych organów państwa oraz wojewódzkiej administracji rządowej i samorządowej, wojewódzkiej administracji zespolonej, samorządowych jednostek organizacyjnych powiatu, organów kontroli państwowej, prokuratury, sądów, kierownictw związków zawodowych i organizacji społecznych;
  3. pisma kierowane do senatorów i posłów;
  4. władcze akty administracyjne wydawane przez Komendanta Powiatowego,
    jako organu administracji publicznej;

 

  1. odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności Zastępcy Komendanta Powiatowego, kierowników komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej oraz
    jej pracowników;
  2. zakresy czynności Zastępcy Komendanta Powiatowego oraz pracowników
    i strażaków Komendy Powiatowej;
  3. zarządzenia, decyzje, rozkazy, delegacje służbowe, plany pracy i kontroli i inne dokumenty koordynujące działania organów ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu ziemskiego.

 

2.  Podczas nieobecności Komendanta Powiatowego kompetencje jego przejmuje Zastępca Komendanta Powiatowego i upoważniony jest  on do podpisywania dokumentacji wyszczególnionej w § 5.1. z wyjątkiem pkt. 1, 5, 6 oraz spraw związanych z zatrudnieniem, zwolnieniem i ustaleniem uposażenia strażaków i pracowników Komendy Powiatowej.

 

Rozdział III

Struktura organizacyjna Komendy Powiatowej

 

§ 6. 1.W skład Komendy Powiatowej wchodzą następujące komórki organizacyjne, które przy znakowaniu spraw i akt posługują się symbolami:

 

  1.  

Zastępca Komendanta w zakresie informacji niejawnych i spraw obronnych

-

POIN

  1.  

Wydział Operacyjno-Szkoleniowy, w skład którego wchodzi Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego (SK KP)

-

PR

  1.  

Sekcja Kadr i Organizacji

-

PK

  1.  

Sekcja Kontrolno-Rozpoznawcza

-

PZ

  1.  

Sekcja Kwatermistrzowsko - Techniczna

-

PT

  1.  

Sekcja Finansów

-

PF

  1.  

Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza Nr 1 w Ostródzie,
z siedzibą przy ul. Stapińskiego 19B

-

PJRG-1

  1.  

Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza Nr 2 w Morągu, z siedzibą przy ul. Jagiełły 2

-

PJRG-2

 

2.  Komendantowi Powiatowemu podlegają bezpośrednio:

  1. Zastępca Komendanta w zakresie spraw obronnych i informacji niejawnych;
  2. Sekcja Kadr i Organizacji;
  3. Sekcja Finansów;
  4. Sekcja Kontrolno-Rozpoznawcza;
  5. Dowódca JRG nr 2 w Morągu w zakresie realizacji spraw BHP;

 

3. Zastępca Komendanta Powiatowego nadzoruje:

  1. Wydział Operacyjno-Szkoleniowy wraz z SK KP;
  2. Sekcję Kwatermistrzowsko - Techniczną;
  3. Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą nr 1 w Ostródzie;
  4. Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą nr 2 w Morągu.

 

Rozdział IV

Zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych

 

 

§ 7. 1.Komórki organizacyjne mają obowiązek współdziałania i współpracy między sobą,
a także współpracują z jednostkami organizacyjnymi ochrony przeciwpożarowej, jednostkami administracji publicznej, organizacjami wykonującymi zadania na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa, a także realizują inne zadania z zakresu ochrony ludności.

2.Komórki organizacyjne zobowiązane są do wzajemnego uzgadniania swojej działalności oraz współdziałania przy wykonywaniu zagadnień w zakresie niezbędnym do zapewnienia skoordynowanego działania komendy, a także do współdziałania z komórką organizacyjną wiodącą w sprawie.

3.W realizacji zadań obejmujących czynności kilku komórek organizacyjnych
ich prowadzenie należy do komórki organizacyjnej, której zakres zadań obejmuje najwięcej zadań lub Komendant Powiatowy wydał w tym zakresie stosowną dyspozycję.

4.Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem lub spory kompetencyjne dotyczące zakresu i zadań komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej rozstrzyga Komendant Powiatowy.

5. Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej,
przy uwzględnieniu ich zakresów merytorycznych, należy w szczególności :

  1. planowanie i realizacja budżetu Komendy Powiatowej;
  2. podejmowanie działań związanych z wdrażaniem postępu w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa;
  3. sporządzanie programu działania oraz planu pracy Komendy Powiatowej, analiz, prognoz, ocen, informacji i sprawozdań z zakresu realizowanych zadań;
  4. współdziałanie z ogniwami Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, stowarzyszeniami, związkami zawodowymi działającymi w Komendzie Powiatowej oraz innymi organami i jednostkami organizacyjnymi;
  5. współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Starostwa oraz z innymi służbami, inspekcjami i strażami, a także z podmiotami KSRG;
  6. współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego;
  7. załatwianie skarg i wniosków oraz odwołań wnoszonych przez obywateli, instytucje
    i organy władzy;
  8. współdziałanie z organami kontroli zewnętrznej i wewnętrznej oraz realizowanie zaleceń pokontrolnych;
  9. opracowywanie zakresów czynności przez poszczególnych kierowników komórek organizacyjnych w stosunku do podległych pracowników;
  10. realizowanie zadań z zakresu spraw obronnych związanych z opracowaniem
    i aktualizacją:
    • dokumentów do „Planu Operacyjnego Funkcjonowania Powiatu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny”;
    • planu podwyższania oraz obniżania stanów gotowości obronnej w jednostce organizacyjnej;
    • planu organizacji i rozwijania stanowiska kierowania kierownika jednostki;
    • dokumentów związanych z programowaniem obronnym;
    • innych dokumentów dotyczących przygotowań obronnych;
    • danych teleadresowych pracowników, dla potrzeb alarmowania i powiadamiania;
  11. realizowanie zadań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
  12. opracowywanie materiałów do udostępniania jako informacja publiczna;
  13. wykonywanie zadań wynikających z aktów normatywnych oraz prowadzenie podręcznych rejestrów tematycznych aktów prawnych z obowiązującego zakresu działania komórki organizacyjnej;
  14. przestrzeganie ustalonych procedur obiegu dokumentów (instrukcji kancelaryjnej)
    i realizowanie prac archiwalnych w zakresie przekazywania wytworzonych akt archiwalnych i dokumentów do archiwum oraz ich brakowania;
  15. realizowanie zadań związanych z pełnieniem przez Komendanta Powiatowego funkcji w powiatowym zespole reagowania kryzysowego;
  16. współudział w organizacji i realizacji szkoleń oraz doskonalenia zawodowego;
  17. realizacja przedsięwzięć dotyczących organizacji KSRG na obszarze powiatu;
  18. współudział w organizacji i przeprowadzaniu szkolenia członków Ochotniczych Straży Pożarnych;
  19. prowadzenie i zabezpieczenie dokumentacji dotyczącej spraw prowadzonych przez komórkę organizacyjną zgodnie z obowiązującymi w tym względzie przepisami,
    w tym między innymi przestrzeganie zasad ochrony tajemnicy prawem chronionej;
  20. realizowanie zadań z zakresu kontroli zarządczej.

 

§ 8.  Zasady funkcjonowania i pełnienia służby w JRG nr 1 i JRG nr 2 oraz SK KP określa Regulamin pracy i służby Komendy Powiatowej PSP wydany w oparciu o Zarządzenie
KG PSP w sprawie ramowego regulaminu służby w jednostkach organizacyjnych PSP
oraz regulaminu musztry i ceremoniału pożarniczego.

 

 

§ 9. Zastępca Komendanta Powiatowego realizuje zadania z zakresu:

  1. prowadzenia dokumentacji dotyczącej informacji niejawnych oraz nadzorowania przestrzegania przepisów w tym zakresie, w myśl ustawy o ochronie informacji niejawnych
  2. całokształtu zagadnień związanych z przygotowaniami obronnymi w Komendzie Powiatowej oraz nadzoru nad poszczególnymi komórkami organizacyjnymi w zakresie realizacji spraw obronnych.

 

§ 10. Do zadań Wydziału Operacyjno-Szkoleniowego należy w szczególności:

  1. analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego  na obszarze powiatu oraz przygotowanie Komendy Powiatowej do organizacji działań ratowniczych,
    w tym w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych,
    a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych;
  2. opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja;
  3. przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń
    do właściwych służb, zgodnie z obowiązującymi procedurami;
  4. koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi
    w działania ratownicze na obszarze powiatu;
  5. przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo – gaśniczych;
  6. analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo – gaśniczych, innych podmiotów KSRG oraz jednostek OSP z terenu powiatu i przedstawianie wniosków
    w tym zakresie;
  7. zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami KSRG na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę
    z Stanowiskiem Kierowania Komendanta Wojewódzkiego;
  8. sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki KSRG, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń;
  9. współdziałanie przy planowaniu systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia
    i współdziałania, a także systemów alarmowania na obszarze działania oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
  10. przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować  w akcjach ratowniczych;

 

  1. nadzorowanie gotowości operacyjnej JRG oraz innych podmiotów KSRG, analizowanie gotowości operacyjno - technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawienie wniosków w tym zakresie;
  2. przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej JRG oraz OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
  3. przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie
    w zakresie operacyjnego zabezpieczenia sąsiednich obszarów chronionych;
  4. koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania KSRG;
  5. prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład KSRG  na obszarze działania;
  6. planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby Komendy Powiatowej i KSRG
    na obszarze powiatu oraz ewidencja stanu wyszkolenie członków OSP z terenu powiatu;
  7. planowanie, organizowanie i przeprowadzanie szkolenia członków OSP;
  8. inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów KSRG na obszarze powiatu;
  9. organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków dla strażaków systemu codziennego;
  10. nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy, a także prawidłowego i bezawaryjnego działania systemu funkcjonowania jednostek KSRG;
  11. zapewnienie niezawodnego i ciągłego działania instalacji telefonicznej i łączności bezprzewodowej w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  12. nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów KSRG oraz wykorzystywanych w działalności Komendy Powiatowej;
  13.  planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania,
    a także systemów alarmowania na obszarze działania Komendy Powiatowej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
  14. nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb Komendy Powiatowej, a także do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów KSRG oraz ich alarmowania i dysponowania
    w obszary chronione;
  15. nadzorowanie i zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej i systemów teleinformatycznych funkcjonujących w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  16. sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki;
  17. wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych;
  18. systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych
    w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej Komendy Powiatowej;
  19. analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie  sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  20. realizacja zadań administratora sieci i środowisk programowych;
  21. administrowanie i nadzór nad elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych;
  22. nadzór nad stroną internetową Komendy Powiatowej, kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną;
  23. analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze działania Komendy Powiatowej;
  24. koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek KSRG na obszarze działania Komendy Powiatowej;
  25. sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji łączności;
  26. prowadzenie ewidencji oraz rozliczanie czasu służby i pracy strażaków pełniących służbę w Stanowisku Kierowania Komendanta Powiatowego, a także prowadzenie indywidualnych  kart  ewidencji  czasu  służby;
  27. ustalanie harmonogramu służby obejmującego okres rozliczeniowy oraz miesięcznych grafików służb zgodnie z obowiązującymi przepisami, a także opracowywanie planu urlopów;
  28. realizacja zadań związanych z przygotowaniami obronnymi w komendzie zgodnie z powierzonym zakresem obowiązków.

 

§ 11.Do zadań Sekcji Kontrolno - Rozpoznawczej należy w szczególności:

  1. rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych;
  2. współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
  3. inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu;
  4. opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
  5. opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
  6. analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie powiatu,
    w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzeniania się;
  7. opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków,
    innych obiektów budowlanych i terenów oraz imprez masowych;
  8. organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania
    i przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych;
  9. rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej;
  10. przygotowywanie projektu stanowiska Komendanta Powiatowego w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych;
  11. przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków,
    innych obiektów budowlanych oraz terenów;
  12. wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku
    w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska;
  13. wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych
    w znowelizowanych przepisach techniczno - budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego;
  14. zapewnienie właściwego połączenia systemów monitoringu pożarowego z Komendą Powiatową oraz nadzór nad właściwym działaniem systemu w Stanowisku Kierowania Komendanta Powiatowego;
  15. nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania Komendy Powiatowej;
  16. opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym;
  17. rozpatrywanie skarg i zażaleń mieszkańców w sprawach bezpieczeństwa pożarowego oraz innych zagrożeń;
  18. wdrażanie postanowień Warmińsko-Mazurskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP
    w sprawie spełnienia wymagań bezpieczeństwa pożarowego, w inny sposób niż to określono w przepisach techniczno-budowlanych;
  19. współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik informatycznych i łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań z zakresu ochrony ludności;
  20. realizacja zadań związanych z przygotowaniami obronnymi w komendzie zgodnie z powierzonym zakresem obowiązków.

 

§ 12. Do zadań Sekcji Kadr i Organizacji należy w szczególności:

  1. realizowanie założeń polityki kadrowo - płacowej Komendanta Powiatowego;
  2. przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi
    w Komendzie Powiatowej oraz nadzór nad prawidłowym i terminowym przygotowaniem tych dokumentów dla pozostałych pracowników;
  3. opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy
    w Komendzie Powiatowej oraz ich bieżąca aktualizacja;
  4. opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrzorganizacyjnych Komendy Powiatowej oraz analizowanie stanu przyznanych etatów;
  5. ewidencjonowanie pieczęci i stempli w Komendzie Powiatowej;
  6. prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów
    i rencistów Komendy Powiatowej;
  7. sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno-rentowej strażaków
    i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
  8. realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej strażaków i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
  9. prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków
    i pracowników cywilnych Komendy Powiatowej;
  10. realizowanie zadań z zakresu planowania pracy Komendy Powiatowej;
  11. zlecanie właściwym podmiotom zewnętrznym obsługi prawnej Komendy Powiatowej;
  12. organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem Komendanta Powiatowego;
  13. opracowywanie i ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji
    i wytycznych Komendanta Powiatowego;
  14. prowadzenie i nadzorowanie spraw obiegu dokumentów i instrukcji kancelaryjnej
    w Komendzie Powiatowej;
  15. organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej;
  16. organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej Komendy Powiatowej przez Oficera Prasowego;
  17. przygotowanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania Komendy Powiatowej;
  18. organizowanie systemu i koordynacja kontroli wewnętrznej komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  19. realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków, prowadzenie ewidencji skarg
    i wniosków dla Komendy Powiatowej;
  20. prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu Komendanta Powiatowego;
  21. prowadzenie ewidencji urlopów oraz rozliczanie i ewidencjonowanie czasu pracy funkcjonariuszy systemu codziennego oraz pracowników cywilnych Komendy Powiatowej, nadzór nad rozliczaniem i ewidencjonowaniem czasu służby funkcjonariuszy systemu zmianowego;
  22. prowadzenie spraw związanych z ustalaniem prawa do dopłaty do wypoczynku dla funkcjonariuszy Komendy Powiatowej;
  23. nadzór nad prowadzeniem kroniki Komendy Powiatowej;
  24. nadzór nad realizacją zagadnień z zakresu kontroli zarządczej;
  25. realizacja zadań związanych z przygotowaniami obronnymi w komendzie zgodnie z powierzonym zakresem obowiązków.

 

§ 13. Do zadań Sekcji  Finansów  należy w szczególności:

  1. sprawowanie nadzoru w imieniu Komendanta Powiatowego nad gospodarką finansową;
  2. prowadzenie rachunkowości Komendy Powiatowej;
  3. prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającej zwłaszcza na:
    1. wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji Komendy Powiatowej,
    2. zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez Komendę Powiatową,
    3. przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
    4. zapewnieniu terminowego ściągania należności;
  4. analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji Komendy Powiatowej;
  5. prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych);
  6. nadzór nad prawidłowością przebiegu i rozliczanie inwentaryzacji majątku Komendy Powiatowej;
  7. prowadzenie kasy dla środków budżetowych i pozabudżetowych;
  8. planowanie budżetu w oparciu o dane zebrane z komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  9. prowadzenie archiwum Komendy Powiatowej i spraw związanych z archiwizacją dokumentów tj.  przyjmowania dokumentów do archiwum, udostępniania dokumentów i brakowania dokumentów;
  10. realizacja zadań związanych z przygotowaniami obronnymi w komendzie zgodnie z powierzonym zakresem obowiązków.

 

§ 14.Do zadań Sekcji Kwatermistrzowsko - Technicznej należy w szczególności:

  1. administrowanie oraz zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów, pomieszczeń i lokali mieszkalnych pozostających w dyspozycji Komendy Powiatowej, a także planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym zakresie;
  2. opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież ochronną, specjalną i wyposażenie osobiste;
  3. prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków;
  4. dokonywanie zakupów i dostaw sprzętu, paliwa, materiałów, urządzeń i usług niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Komendy Powiatowej ze szczególnym uwzględnieniem procedur wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych;
  5. zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez podmioty  KSRG na terenie powiatu oraz ich przygotowanie do działań
    w ramach odwodów operacyjnych;
  6. prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej i magazynu głównego Komendy Powiatowej;
  7. prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej majątku;
  8. likwidowanie zbędnych rzeczowych składników majątku;
  9. sporządzanie planów zakupów i robót budowlano-instalacyjnych oraz ich realizacja
    ze środków finansowych pozostających w dyspozycji Komendy Powiatowej;
  10. prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych ze szkodami w mieniu Komendy Powiatowej, zawinionych przez kierowników jej komórek organizacyjnych,
    a także nadzór nad procedurami postępowań odszkodowawczych prowadzonych przez dowódców JRG i kierowników komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  11. systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego i ratowniczego, środków gaśniczych i neutralizatorów i ustalenie z komórką właściwą do spraw operacyjnych priorytetów w tym zakresie;
  12. realizowanie prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków z funduszy strukturalnych i celowych Unii Europejskiej oraz z innych źródeł;
  13. prowadzenie postępowań z zakresu zamówień publicznych;
  14. prowadzenie spraw dotyczących ewidencji, rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów, przyczep i sprzętu silnikowego, w tym agregatów prądotwórczych;
  15. zapewnienie sprawności i niezawodności pojazdów oraz sprzętu silnikowego,
    a także przeprowadzanie corocznych przeglądów technicznych;
  16. obsługa transportowa komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej;
  17. prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi, olejami,  smarami i innymi materiałami eksploatacyjnymi;
  18. nadzorowanie i analizowanie prawidłowości prowadzenia przez komórki organizacyjne Komendy Powiatowej dokumentacji związanej z samochodami i sprzętem silnikowym, a w szczególności rozliczania zużycia paliw, olejów, smarów i innych materiałów eksploatacyjnych;
  19. organizowanie przeglądów, napraw oraz konserwacji samochodów, sprzętu silnikowego, ratowniczego i innych urządzeń i instalacji technicznych;
  20. wypracowywanie wymogów parametrów technicznych dla nowo zakupywanych samochodów i sprzętu silnikowego;
  21. nadzór nad realizacją spraw związanych z zagospodarowaniem zbędnych
    lub zużytych składników majątku;
  22. realizacja świadczeń z tytułu równoważnika pieniężnego w zamian
    za umundurowanie;
  23. nadzór nad terminowością i prawidłowością składanych oświadczeń mieszkaniowych;
  24. realizacja zadań związanych z przygotowaniami obronnymi w komendzie zgodnie z powierzonym zakresem obowiązków.

 

§ 15. 1.Do zakresu działania Jednostek Ratowniczo - Gaśniczych należy w szczególności:

  1. organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie walki z pożarami                   oraz likwidacji miejscowych zagrożeń;
  2. wykonywanie podstawowych czynności ratowniczych w obszarze chronionym              oraz w ramach odwodów operacyjnych;
  3. wykonywanie specjalistycznych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych na bazie JRG Nr 1 w Ostródzie z zakresu:
    1. ratownictwa wodnego,
    2. ratownictwa technicznego;
  4. wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby;
  5. współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń;
  6. sporządzanie informacji ze zdarzenia oraz wymaganych załączników w związku
    z prowadzonymi działań ratowniczymi;
  7. dokumentowanie toku pełnienia służby, prowadzenie ewidencji oraz rozliczanie czasu służby i pracy strażaków pełniących służbę w Jednostkach Ratowniczo-Gaśniczych,
    a także prowadzenie indywidualnych kart ewidencji czasu służby;
  8. ustalanie harmonogramu służby obejmującego okres rozliczeniowy oraz miesięcznych grafików służb zgodnie z obowiązującymi przepisami, a także opracowywanie planu urlopów;
  9. prowadzenie ewidencji pracy strażaków w warunkach szkodliwych;
  10. przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych
    na przydzielonym obszarze chronionym;
  11. prowadzenie doskonalenia zawodowego strażaków pełniących służbę w JRG poprzez:
    1. realizację szkolenia w oparciu o ramowe roczne i szczegółowe miesięczne plany doskonalenia zawodowego,
    2. rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania, w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach,
    3. prowadzenie okresowych sprawdzianów wiadomości i umiejętności,
    4. dokumentowanie doskonalenia zawodowego;
  12. realizowanie zajęć sportowych dla strażaków pełniących służbę w JRG; organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków systemu zmianowego;
  13. prowadzenie bieżącej analizy i ewidencji wyszkolenia ogólnego i zawodowego,
    jak również zgłaszanie potrzeb oraz kierowanie strażaków na szkolenia i kursy uzupełniające;
  14. wystawianie opinii służbowych dla podległych funkcjonariuszy w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy;
  15. zapewnienie właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych strażaków;
  16. udział w aktualizacji:
    1. stanu gotowości operacyjnej,
    2. procedur ratowniczych,
    3. dokumentacji operacyjnej;
  17. udział w przygotowaniu analiz z działań ratowniczych;
  18. sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań zleconych do realizacji podległym funkcjonariuszom;
  19. sprawowanie nadzoru nad utrzymaniem w ładzie i porządku użytkowanych pomieszczeń jednostki;
  20. analiza i przedkładanie wniosków w zakresie wycofania z użytkowania sprzętu zużytego i zbędnego;
  21. inicjowanie i zapewnienie nadzoru nad działaniami zmierzającymi do zapewnienia utrzymania gotowości operacyjno – technicznej samochodów i sprzętu silnikowego;
  22. współudział w planowaniu, organizowaniu i przeprowadzaniu szkoleń członków OSP;
  23. realizacja zadań związanych z przygotowaniami obronnymi w komendzie zgodnie z powierzonym zakresem obowiązków.

 

  1. Do zakresu działania Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej Nr 1 w Ostródzie należy pełnienie funkcji Oficera Prasowego Komendanta Powiatowego, zgodnie z przydzielonym zakresem obowiązków.

 

  1. Dozakresu działania Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej Nr 2 w Morągu w zakresie  realizacji spraw BHP należy w szczególności:
  2. prowadzenie kontroli warunków pracy i służby oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i służby;
  3. prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy i służby;
  4. sporządzanie i przedstawianie Komendantowi Powiatowemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy i służby zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników i funkcjonariuszy PSP oraz poprawę warunków pracy i służby;
  5. przedstawianie Komendantowi Powiatowemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy i służby oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy i służby;
  6. ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań
    na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
  7. współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności
    w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy i służby oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników i funkcjonariuszy PSP;
  8. uczestniczenie w pracach, powołanej przez Komendanta Powiatowego, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy i służby oraz w innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy i służby, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.

 

 

 

ROZDZIAŁ V

Wzory pieczęci i stempli

 

§ 16. Komenda Powiatowa używa:

  1. urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej  w Ostródzie, woj. warmińsko-mazurskie”;
  2. urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej  w Ostródzie,  woj. warmińsko-mazurskie”;
  3. pieczęci okrągłej o średnicy 20 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej 
    w Ostródzie, woj. warmińsko-mazurskie”;

 

 

 

 

  1. stempla nagłówkowego o treści:

 

/Godło/

KOMENDA POWIATOWA

PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ

w OSTRÓDZIE

 woj. warmińsko-mazurskie

 

  1. innych stempli służbowych i pomocniczych według zasad określonych w odrębnych przepisach.

 

 

ROZDZIAŁ VI

Postanowienia końcowe

 

§  17.1.Schemat struktury organizacyjnej Komendy Powiatowej określa załączniki nr 1.

2.Liczbę i rodzaj stanowisk w komórkach organizacyjnych Komendy Powiatowej określa załącznik nr 2.